Westmedia

Aleš Najbrt se vrací ke své volné tvorbě výstavou v Západočeské galerii


Známý český grafický designér Aleš Najbrt se na nové výstavě v Západočeské galerii v Plzni představuje z méně známé, osobnější perspektivy. Po letech se totiž vrací ke své volné tvorbě a návštěvníkům předkládá kolekci autorských litografií, které vznikají unikátní technikou s důrazem na gesto a meditativní prožitek. Výstavu ALEŠ NAJBRT – STONES je možné navštívit ve výstavní síni Galerie 13 od 11. června do 28. září.

 

Aleš Najbrt je veřejnosti dobře známý především jako grafický designér – jeho práce pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, tvorba výrazných vizuálních identit měst a firem, filmové a divadelní plakáty či knižní úpravy významně ovlivnily podobu české vizuální kultury.

Nyní se po letech rozhodl vrátit k volné tvorbě, které se věnoval zejména během svých vysokoškolských studií. Nejvíce ho přitahuje kaligrafie – nikoli jako tradiční krasopis, ale jako volný výtvarný projev blízký gestické malbě, kde dominuje spontánní pohyb a meditativnost. Jeho litografie, které jsou nyní k vidění v Západočeské galerii v Plzni, vynikají také unikátní technikou – kaligrafuje japonskými štětci a tonerem rozmíchaným v lihu.

Novinkou v jeho tvorbě je práce s mastnými křídami, jejichž pomocí vytváří jakési ‚dopisy beze slov‘. Také původně striktně monochromní obrazy dnes občas obohacuje o červený akcent, který podle potřeby podtrhuje a zesiluje dramatičnost obrazu. Pro poučeného diváka však může být také podprahovým odkazem k základní tiskařské barevnosti a úctě k tradici,“ shrnul Najbrtovu techniku kurátor výstavy a grafický designér Karel Haloun.

Typické pro Najbrtovu volnou tvorbu je také to, že ji nechává zcela otevřenou interpretaci diváků.

Svá díla záměrně nepojmenovávám, protože chci, aby si v nich každý našel něco vlastního,“ řekl Aleš Najbrt. „Baví mě, když diváci popustí uzdu fantazii, vyloží si obrazy po svém a vydají se na vlastní cestu objevování. Když pak někdo v obrazu najde něco, co ho překvapí nebo potěší, mám z toho radost – stejně jako já sám při tvorbě často zažívám podobná překvapení.“

Součástí výstavy je video zachycující samotný proces vzniku Najbrtových litografií. Kamery se ujal David Ondříček, střih obstaral Filip Malásek. K výstavě vychází stejnojmenný katalog v grafické úpravě Jakuba Spurného ze Studia Najbrt.

DOPROVODNÝ PROGRAM:

Komentované prohlídky
19. 6.
, 17:00
11. 9.
, 17:00
Výstavou provázejí Aleš Najbrt a Karel Haloun.

Tvůrčí dílny
Autorské tričko - 17. 9.
, 16:00 – 18:00

Otevřeno je denně kromě pondělí od 10:00 do 18:00.

ALEŠ NAJBRT (*1962)
vystudoval písmo a knižní grafiku u prof. Milana Hegara a Jana Solpery na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Na začátku 90. let pracoval jako art director časopisu Reflex a šéfredaktor a grafik časopisu Raut. V roce 1994 s Pavlem Lvem založili Studio Najbrt. Za svoje filmové a divadelní plakáty, knihy a další práce získal Grand Prix 17. bienále grafického designu Brno 1996, bronzovou medaili The Tokyo Typedirectors Club, pět Českých lvů i Czech Grand Design 2007. Studio Najbrt dlouhodobě vytváří vizuální identitu Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, dlouhodobě spolupracuje s Českou filharmonií, městy Praha a Ostrava, skupinou Ambiente, fotografem Josefem Koudelkou nebo labelem Animal Music. Vytvořili identitu Národní galerie, Kunsthalle Praha, House of Lobkowicz, Hodinářství Bechyně, Avenga, Linet a řady dalších.
Aleš Najbrt je také členem ekvilibristického dua Thomas & Ruhller, formace Tros Sketos a zpěvákem M. T.O. Universal Praha.

Sdílet:

Více od Peggy Kýrová