Na Obchodní akademii v Českých Budějovicích vznikl zajímavý projekt jako dílo tamních studentů. Skupina žáků ze tříd 3.B a 3.C se v rámci předmětu Podnikání v praxi rozhodla otevřít vlastní školní bufet.
Studenti se starají o kompletní provoz - od nákupu zboží a surovin, výrobu drobného občerstvení přes zásobování až po účetnictví. Každý den má bufet na starost jiná skupina, která zajišťuje inventarizaci, pokladnu i chod celého provozu. „Bufet nás učí zodpovědnosti. Není to jen o prodávání, ale i o tom, že musíme řešit náklady, výnosy a organizaci,“ říká student Šimon Kovář ze třídy 3.C, který je ředitel projektu s názvem Bufeťáci. Ten začal zhruba v půlce října. „Zjistili jsme, že bufet nemá svého provozovatele. Nechtěli jsme další nudný projekt a s kamarády jsme šli do toho,“ popisuje.
Projekt zatím není finančně lukrativní – díky přátelským cenám a zapojení patnácti studentů zůstává zisk minimální. Přesto je hlavní motivací nadšení, chuť vyzkoušet si podnikání v praxi a radost z toho, že se podařilo rozjet něco, co na škole dosud nebylo. „Sranda musí být, i kdyby na chleba nebylo,“ dodávají studenti s úsměvem.
Mezi oblíbené položky školního menu patří například pikador nebo toast s nápojem za 50 Kč, který se stal hitem svačinových přestávek. „Meníčko je výhodnější, občas na svačinu zajdu,“ uvedl tamní student Vojtěch Tušl.
„Jejich úmysl byl jasný už od první hodiny – sepsali podnikatelský záměr, vybrali počáteční vklad a s nadšením se pustili do práce. Přeji jim, aby jim to odhodlání vydrželo co nejdéle, nejlépe celý školní rok,“ uvedla Renata Dufková, vyučující předmětu Podnikání v praxi.
Nový školní bufet je důkazem, že když se spojí nápad, energie a týmová práce, může i studentský projekt přinést skutečnou zkušenost s podnikáním a radost celé škole. Zajímavý moment v historii školního bufetu přišel už v sobotu 15.listopadu, kdy se na škole konal den otevřených dveří. Po dohodě s vedením školy se o občerstvení postarali „Bufeťáci“. Pikádory, které zbyly, následně rozdali budějovickým lidem bez domova.
„Podobné projekty fungují i na jiných školách, např. na Gymnáziu v Třeboni, kde je rovněž velmi zajímavé prostředí, navíc spojené i s odpočinkovou zónou a kde se více věnují i produktům zdravé výživy,“ uvádí Hana Šímová, vedoucí odboru školství Krajského úřadu Jihočeského kraje, který je zřizovatel této střední školy. Podobný projekt funguje také na Obchodní akademii v Písku a dalších školách. Tyto aktivity jsou plně v gesci jednotlivých škol, krajský úřad do nich nevstupuje, byť musí určitě splňovat i legislativní či hygienické požadavky nejen na využívané prostory. „Žáci se tím učí pro budoucí možnost podnikání ve všech oblastech, se kterými se pak v realitě mohou setkat,“ dodává Hana Šímová.






