WandP

Letní jízdy historickou tramvají lákají Brňany i turisty


V Brně opět vyjela do ulic legendární historická tramvaj, známá jako Dřevák. Lidé se s ní mohou svézt na speciální lince po celé léto.

Dopravní podnik města Brna i letos zpříjemňuje cestování centrem města – až do září totiž znovu vypravuje historickou tramvaj na speciální lince H4.

„Linka H4 jezdí na trase z Komenského náměstí přes Českou, Náměstí Svobody, Hlavní nádraží, Nové sady až na Mendlovo náměstí a poté zase zpět. Na linku nasazujeme historickou tramvaj číslo 107 z roku 1943, kterou cestující znají nejčastěji pod názvem Dřevák. Na této lince platí běžné jízdné. Pouze je tady z kapacitních důvodů vyloučena přeprava jízdních kol a větších zavazadel. O linku je velký zájem. Cestující ji mají v oblibě… se třeba už od března ptají, jestli známe termín, kdy linka začne jezdit,“ říká tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.

Ikonický „Dřevák“ není oblíbený jen u cestujících. Retro jízdy si užívají i sami zaměstnanci dopravního podniku.

„Pro nás je to určitě velmi příjemné zpestření. Skladba těch cestujících na těch historických linkách je mnohem příjemnější, protože už nastupují s tím, že to rádi vidí ten vůz. Starší lidi zavzpomínají. Malé děti koukají, co to je za vůz. Je to i pro ně zpestření toho dne, kdy šli třeba jenom na nákup, a využijí nás i na trasu, kam nepotřebovali, protože si to nechtějí třeba nechat ujít. Ptají se, jestli to bude jezdit i další víkend, z jakého je to roku. Zajímají se o tu techniku. Pro nás je to taková velmi pozitivní zpětná vazba, že i provozování takových historických vozů má velký smysl,“ říká Martin Buchta, průvodčí historické linky H4 a řidič Dopravního podniku města Brna.

Řízení historické tramvaje se od těch moderních výrazně liší. A to nejen technikou, ale i nároky na samotnou obsluhu.

„Řidič musí mít sílu v rukách, protože celkový řízení se dělá pomocí rukou, včetně ruční brzdy, což už klasické tramvaje se neřeší ruční brzda. Výkon tramvaje neumožňuje nějaké velmi prudké brždění, takže musí mít řidič mnohem větší představivost. To, že jsme tady dva, tak je to daný tím, že za prvé máme tady za jízdy otevřený dveře, takže hlídám vstup do tramvaje. A taky musím chodit přehazovat výhybky, protože to není vybaveno moderní technikou na přehazování výhybek. A taky hlídám lidi za jízdy, aby nám ty vozy vydržely co nejdéle,“ vysvětluje rozdíly a povinnosti spojené s jízdou historickým vozem Buchta.

Projížďka historickou tramvají je zážitkem pro malé i velké. Není tak divu, že v ní často potkáte celé rodiny.

„Jsme vlastně po několikátý. Jízdu jsme si užili. Je to jako zajímavý takhle projet se po Brně. Syn je fanoušek těch šalin brněnských a na té jízdě nás nejvíc překvapilo, jak ta šalina vlastně mluví. Jak se hýbe, takže to dřevo pracuje. Vrže to, takže je to takový zajímavý, atmosférický. Je to prostě zážitek,“ říká cestující Jakub Růžička, který se rozhodl svést historickou tramvají s rodinou.

Historické vozy potkáte i na víkendové lince číslo 10. Tam jezdí legendární modely T2, T3 nebo K2. Zatímco linka H4 bude v provozu do konce září, na „desítce“ se můžete svézt až do konce října.

Sdílet:

Více od Miroslav Šálek