Brno pokračuje v obnově svého vozového parku. Dopravní podnik města Brna získal téměř miliardu korun z Modernizačního fondu na nákup nových tramvají.
„Zisk jedné miliardy korun z modernizačního fondu znamená pro Dopravní podnik dobrou zprávu a hlavně možnost vyčerpat obchodní kontrakt se Škodou Transportation na obousměrné tramvaje. Díky přidělené dotaci pořídíme 25 tramvají Škoda 45T do polovičky příštího roku. Jedna tramvaj aktuálně stojí 75 milionů. Je to cena bez DPH. Dotace pokryje 50 procent. Poměr cena výkon je velice dobrý – je to obousměrná tramvaj, je vhodná do brněnského prostředí a zatím se ten provoz velice osvědčil. Některé tramvaje již v provozu jsou a zatím se ten provoz velice osvědčil. Smlouvu jsme uzavřeli již v roce 2023 a ten obchodní závazek spočíval v tom, že odebereme s jistotou 5 tramvají a dalších 25 tramvají + 10 tramvají odebereme podle množství finančních prostředků případné dotace. Takže jsme následně nakoupili dalších 15 tramvají a v tuhle chvíli po Brně jezdí 20 tramvají. A ty další pořídíme následně do té polovičky příštího roku,“ říká generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Nové vozy jsou pokračováním dlouhodobé snahy o modernizaci veřejné dopravy.
„Nové tramvaje Škoda 45T jsou rozhodně komfortnějším vozidlem než ty stávající vozy, které třeba na lince č. 8 jezdí. Jsou to vozy, které jsou nízkopodlažní, klimatizované a mají spoustu dalších prvků, které zajišťují komfort našich cestujících,“ říká tisková mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
Nové tramvaje nahradí starší typy z osmdesátých a devadesátých let. Díky obousměrnému řešení je podnik využije i v místech, kde chybí smyčka nebo probíhají výluky.
„Vozy Škoda 45T budou v provozu postupně nahrazovat tramvaje KT8 a T6A5. Využívat je budeme zejména na lince číslo 8, která je ukončena z obou stran úvratí, ale také na posílení linek 4 až 12. Případně při různých opravách a omezeních, kde vlastně je nutné, aby tramvaj jezdila pouze po jedné koleji tam a zpět bez možnosti se otočit. Například to aktuálně využíváme na lince číslo 3, která končí na Ečerově, kde se ta smyčka aktuálně opravuje,“ objasňuje Tomaštíková.
Modernizace brněnské MHD tím ale nekončí.
„Do budoucna plánujeme další modernizaci. Rád zmíním další pokračování projektu Drak. Chtěli bychom těchto tramvají, což je Tramvaj pro Brno, pořídit během pěti let až sto kusů. A takhle bychom chtěli pokračovat i co se týče trolejbusů, autobusů, protože je důležité nabídnout cestujícím moderní dopravní prostředky v podstatě soudobého charakteru,“ říká Havránek.
V rámci projektu Drak si Dopravní podnik staví nové tramvaje, či chcete-li šaliny, vlastními silami, což pomáhá jak úspoře financí, tak větší zaměstnanosti.





