Zima v Olomouckém kraji začala. Silničáři hlásí první zásahy i novinky v údržbě


Letošní sezóna má za sebou první sněhové srážky. Zatímco na horách se bílá pokrývka stále drží, v nížinách ji kvůli oteplení připomínají už jen mokré vozovky. Řidiči však už museli čelit ranní námraze, zbytkům sněhu i lokální ledovce. Správa silnic Olomouckého kraje (SSOK) má techniku v pohotovosti a do zimních měsíců vstupuje také s několika novinkami.

Rozšíření chemického posypu

Podle náměstka hejtmana Olomouckého kraje Bohuslava Hudce (ANO) dochází letos k úpravám v přístupu k zimní údržbě.
„V letošním roce se zimní údržba mění maximálně v tom, že se z větší míry rozšiřuje chemická úprava, respektive posyp komunikací v oblastech, které nejsou chráněné zákonem. Tam, kde je možné tento způsob použít, k němu přistupujeme,“ uvedl.

Kraj má připravenou techniku, dostatek posypového i inertního materiálu. Celkem spravuje více než tři tisíce kilometrů silnic.

Silnice II. a III. třídy zajišťují jednotlivá cestmistrovství. U méně vytížených úseků si kraj občas najímá i místní traktoristy.
„SSOK je plně schopna své komunikace – tedy silnice II. a III. tříd – udržovat. V případě potřeby si bere subdodávky na méně frekventované úseky, například lesní cesty,“ doplnil Hudec.

Zimní údržba je rozdělena na tři hlavní oblasti: jih, Olomouc a sever, dohromady přibližně 70 okruhů.

Neudržované úseky jsou označeny

Ne všechny silnice II. a III. třídy však kraj v zimě udržuje. Podle hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO) jde zhruba o 190 kilometrů.
„Všechny tyto silnice jsou označeny cedulkou Silnice se v zimě neudržuje. Na stránkách kraje je k dispozici seznam neudržovaných komunikací i kompletní přehled všech silnic,“ uvedl hejtman.

Na řidičích je příprava i opatrnost

Silničáři připomínají, že řidiči by měli mít v autě kompletní zimní výbavu, zkontrolované stěrače, dostatek provozních kapalin a samozřejmě zimní pneumatiky s odpovídající hloubkou dezénu. Na silnicích je pak nutné počítat s možností námrazy, držet bezpečný odstup a přizpůsobit rychlost aktuálním podmínkám.

Opatrnost a předvídavost jsou v zimním období klíčové – jak pro bezpečí řidičů, tak pro hladký průběh zimní údržby.

Sdílet:

Více od Peter Marenčík