Na první pohled by se mohlo zdát, že kladivo, kovadlina a měděný plech nepatří do rukou osmiletých dětí. Ale chyba lávky! Příměstský tábor „Od řemesla k designu“ ve Vlastivědném muzeu v Olomouci ukazuje, že tradiční kovářské řemeslo může být i zábavou – a hlavně velkou inspirací.
Letní turnus přivítal dvacítku dětí ve věku 8 až 12 let, které si celý týden zkoušejí nejen práci s kovem, ale i základy designu, marketingu a podnikání. Každé dítě si zakládá vlastní „firmu“, tvoří logo, vymýšlí název a na závěr týdne své výrobky představí rodičům na slavnostním jarmarku.
Kladivo místo pastelky
Kovářské základy učí děti renomovaná sochařka, designérka a umělecká kovářka Christine Habermann von Hoch, která má řemeslo doslova v krvi. „Železo mám v DNA. Vyrůstala jsem mezi kovadlinami, protože můj otec byl známý umělecký kovář,“ říká s úsměvem. A i když je zvyklá učit spíše dospělé mistry po celém světě, z práce s dětmi je nadšená: „Jsou naprosto úžasné. Ani jsem netušila, že jim to půjde tak krásně.“
Děti si pod jejím vedením zkusily například tepání do mědi. Nejdříve si navrhly vlastní iniciály, které poté pomocí kladívka a puncen přenesly na měděný plech jako reliéf. „Teď budu překreslovat písmeno K, které si pak vytepu. Dám si to asi do pokojíčku jako obrázek,“ svěřila se malá Kateřina, účastnice tábora.
Tradiční řemeslo s moderním twistem
Za celým konceptem stojí Centrum muzejní pedagogiky Vlastivědného muzea ve spolupráci s Centrem celoživotního vzdělávání Univerzity Palackého. Vedoucí centra Alexander Ivanov vysvětluje, že cílem tábora není jen naučit děti novou dovednost: „Nechtěli jsme, aby to bylo něco, co běžně zažijí ve škole. Šlo nám o to, aby tradiční řemesla dostala nový rozměr. Aby si děti odnesly zážitek – a třeba i nápad do budoucna.“
A právě v tom je kouzlo celého projektu. Děti se tu stávají nejen řemeslníky, ale i malými podnikateli a designéry. Když zrovna netepou měděný plech, ladí vizuální styl své značky nebo chystají stánky na závěrečný jarmark.
Týden plný inspirace
Příměstský tábor potrvá až do pátku 15. srpna a podle všeho se už teď rýsují budoucí návrháři, řemeslníci i marketéři. A kdo ví – třeba i další slavná kovářka nebo kovář.