V Olomouci se chystá výjimečná výstava, která potěší milovníky hudby i historie. Vlastivědné muzeum otevře 19. září expozici s názvem Zachráněné tóny, jež návštěvníkům přiblíží dva unikátní barokní nástroje – kontrabas a klavichord – v jejich plné kráse i zvuku.
Výstava se zaměřuje na hudební nástroje, které prošly náročným a specializovaným restaurováním. „Snažíme se představovat sbírkové předměty, které byly odborně restaurovány, a ukázat je veřejnosti v historickém kontextu,“ vysvětluje kurátorka výstavy Veronika Sovková.
Hudba v historickém kontextu
Oba nástroje návštěvníci neuslyší jen jako tiché artefakty za vitrínou – doprovodí je autentické hudební ukázky, které odhalí, jak mohly znít v době svého největšího rozkvětu.
Kontrabas, jehož původ sahá do poloviny 18. století, rozehrál například kontrabasista Ján Prievozník. Ten se zaměřil na zachycení zvuku od raného baroka až po současnost. „Důležitý je pro mě historický aspekt nástroje. Hraji na něj tak, jak se na něj hrávalo – to je pro mě inspirující a důležité,“ říká.
Hudební doprovod však nebude jen koncertní ukázkou. Intermediální umělec Martin Černohorský přibližuje hudební nástroj i z pohledu každodennosti – od ladění, přes cvičení, až po samotné vystoupení. Výsledkem je nahrávka, která zve návštěvníky nejen do hudebního světa, ale i do zákulisí interpretace.
Klavichord s příběhem
Neméně zajímavý je také klavichord, jehož historie je úzce spjata s významnými jmény olomoucké kultury. „Nástroj byl majetkem známého nakladatele Romualda Prombergera, který jej zapůjčil své neteři Jitce, provdané za malíře Adolfa Kašpara,“ doplňuje Sovková. Klavichord tak nesloužil jen k hudbě – stal se součástí domácího kulturního života a propojení mezi hudbou a výtvarným uměním.
Zvuk, který přežil staletí
Výstava Zachráněné tóny nabízí nejen vhled do mistrovství restaurátorů, ale také emotivní příběhy nástrojů, které přežily staletí a znovu ožívají. Je to spojení historie, umění a hudby, které slibuje silný zážitek pro všechny generace.