Modernizace železnice v Olomouckém kraji: Rychlejší a pohodlnější cesty pro tisíce cestujících


Každý den využívá modernizovanou železniční trať mezi Olomoucí a Šumperkem až 7 tisíc cestujících, kteří díky zlepšené dopravní infrastruktuře cestují rychleji a pohodlněji. Mezi těmi, kdo na této trase pravidelně jezdí, je i paní Žaneta, která si pochvaluje komfort vlakové dopravy. „Do Olomouce jezdím pravidelně, protože vlak je pro mě rychlý, spolehlivý a pohodlný,“ říká.
Rychlejší spojení mezi Šternberkem a Olomoucí

Jedním z klíčových momentů modernizace je zkrácení doby cesty mezi Šternberkem a Olomoucí o osm minut. Tato změna je výsledkem modernizace železniční trati, která přináší výrazné zlepšení v oblasti rychlosti a komfortu cestování. Podle ředitelky Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Kateřiny Suchánkové se počítá s dalším postupným nárůstem počtu cestujících, což si vyžaduje i zajištění nových vlakových spojů. „Doprava po silnici mezi Šternberkem a Olomoucí není zrovna rychlá a komfortní, navíc cesta je často přetížená. Vlak je pro lidi spolehlivější a pohodlnější alternativou,“ vysvětluje Kateřina Suchánková.
Finanční zajištění dopravní obslužnosti

V příštím roce plánuje Olomoucký kraj investice do železniční dopravy ve výši 1,4 miliardy korun. Tyto prostředky nejen pokryjí náklady na samotný provoz vlaků, ale i kompenzují tzv. protarifovací ztráty, které vznikají kvůli jednotné jízdence v rámci Integrovaného dopravního systému. Krajský rozpočet rovněž počítá s více než 900 miliony na autobusovou dopravu, včetně provozu autobusových nádraží a mezikrajské spolupráce. „V rámci Olomouckého kraje máme dohodu o přeshraniční dopravě s okolními kraji. To znamená, že naše autobusy a vlaky zajíždějí do sousedních regionů a naopak. Cílem je zajistit cestujícím co nejkomfortnější přepravu, ať už cestují za prací nebo do škol,“ dodává Kateřina Suchánková.
Vyvážený poměr autobusů a vlaků

Olomoucké hejtmanství se dlouhodobě soustředí na vyváženou dopravní obslužnost. Autobusy a vlaky v kraji jezdí ve stejné míře již několik let, a hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) potvrzuje, že kraj v této oblasti nezamýšlí žádné změny. „Od roku 2018 jsme nezmenšili rozsah dopravní obslužnosti. Držíme stanovené kvóty a objem kilometrů, aby cestujícím zůstala k dispozici kvalitní doprava. Pokud bychom zredukovali nabídku, znamenalo by to zhoršení podmínek pro cestující i zvýšení zátěže na silnicích,“ říká hejtman Okleštěk.

Modernizace železniční trati mezi Olomoucí a Šumperkem a rozvoj integrované dopravy v regionu přináší nejen rychlejší, ale i komfortnější přepravu pro tisíce cestujících. S pokračujícím nárůstem počtu lidí využívajících vlakovou dopravu se Olomoucký kraj připravuje na zajištění kvalitní a dostupné dopravy pro všechny obyvatele.

Sdílet:

Více od Peter Marenčík