Plzeňské městské dopravní podniky a.s. (PMDP) převezly loni méně cestujících a ujely meziročně nižší počet kilometrů. Plán dopravního výkonu ale splnily na 99,96 procenta. Autobusy, tramvaje a trolejbusy přepravily přes 103 milionů lidí a ujely více než 12,3 milionu kilometrů, uvedla stoprocentně městská firma ve výroční zprávě. O rok dříve podnik převezl o necelá tři procenta cestujících víc, 106 milionů, a jeho vozy ujely 15,6 milionu kilometrů, tedy o 21 procent víc proti loňsku.
"Meziroční změna vznikla změnou metodiky objednávky dopravního výkonu, která vyplynula z nově uzavřené smlouvy o závazku veřejné služby v přepravě cestujících. Fakticky tak dopravní výkon zůstává na obdobné úrovni jako v předchozích letech," řekl mluvčí PMDP René Vávro.
PMDP se stagnujícím čistým obratem vykázaly čistý zisk 130 milionů korun, meziročně tak vzrostl o 25 procent. "Mohou za to především vyšší výnosy z jízdného a služeb mimo provozování MHD," řekl mluvčí. Ve výsledku se projevila i úspora nákladů za energie a pohonné hmoty. "Dosáhli jsme pozitivních výsledků hospodaření a s cílem efektivity jsme převzali správu reklamních ploch vozidel MHD do vlastních rukou, čímž jsme posílili přímou kontrolu nad tímto segmentem a vytvořili nové možnosti pro inzerenty," řekla předsedkyně představenstva Michaela Krechovská.
Podle generálního ředitele Jiřího Ptáčka byly významným faktorem, který pomohl ekonomickým výsledkům, tržby z tarifu. "Meziročně vzrostly o 5,9 procenta. Plánovaný dopravní výkon jsme splnili na 99,96 procenta, i přes výrazné dopady rozsáhlých stavebních činností na území města, které loni vedly k mnoha výlukám," řekl. Loňské výnosy z tarifu činily 380 milionů Kč, z toho 198 milionů Kč tvořily výnosy z předplatného (nárůst o 5,4 pct) a 182 milionů Kč inkaso z prodeje jednotlivého jízdného, meziročně o 6,4 procenta víc.
"Loni jsme nakoupili 15 autobusů, tři tramvaje a dva trolejbusy," uvedl Ptáček. Do obnovy vozového parku s výraznými dotacemi daly loni PMDP 324 milionů Kč, o rok dříve 557 milionů Kč. "Loni v lednu a únoru byla dodána jedna tramvaj 40T ze Škody Group a čtyři české autobusy SOR. V červnu jsme dostali šest dlouhých (polských) autobusů Solaris Urbino 18 a v listopadu dva dvanáctimetrové trolejbusy 26Tr a na konci roku čtyři vozy SOR a midibus Isuzu," řekl mluvčí. V listopadu a prosinci přišly dvě tramvaje 40T.
Firma s více než 330 autobusy, tramvajemi a trolejbusy měla ke konci roku 580 řidičů, meziročně o 32 více. Počet se zvýšil na autobusové a trolejbusové trakci o osm respektive o 24 řidičů, dodal Vávro.
čtk