RTMplus

Plzeňský kraj dá půlroční 25procentní slevu na jízdném, opozice je proti


Plzeňský kraj bude od 1. července do konce roku poskytovat 25procentní slevy na jízdném v integrované dopravě v regionu. Chce tím podpořit žáky od šesti do 15 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let a přilákat více cestujících do autobusů a vlaků v regionu. Slevu získají jen předplatitelé, kteří si koupí měsíční až půlroční předplatné. Musí o ni požádat přes krajský systém eDotace. Zastupitelstvo kraje dnes o slevách pouze diskutovalo, schválila je už 13. června mimořádná krajská rada. Opoziční zastupitelé to považují za nesystémový i složitý krok a předvolební dárek. Plzeňský kraj nyní vede hnutí ANO spolu se STAN a uskupením Pro náš kraj.

"Nerozumím tomu, proč jste nezměnili tarify. Lidé si budou muset zpětně prostřednictví eDotace žádat, abyste jim milostivě dali dar. Pokud si bude někdo kupovat měsíční předplatné, bude muset žádat o dar za půl roku šestkrát. Zároveň vylučujete ty, kteří budou mít předplatné na dobu delší než šest měsíců, a ty, kteří si ho koupí před 1. červencem," řekl opoziční zastupitel Michal Vozobule (TOP 09). Vytkl vedení kraje také to, že se slevy netýkají válečných veteránů, dárců krve, matek na mateřské dovolené ani lidí v hmotné nouzi. "Nesouhlasím s tím, je to nesystémový krok," dodal. Vozobule uvedl, že podle důvodové zprávy by mohlo jít až o 25.000 žádostí a náklady pro kraj mají být až 15 milionů korun. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN) nepředpokládá, že by bylo tolik žádostí, a podle něj budou výdaje nižší.

"Nevidím nic špatného na tom, podporovat občany kraje a studenty, slevu vnímám pozitivně," řekl hejtman Kamal Farhan (ANO), který uvedl, že rada schvalovala slevy na jeho návrh. Farhan, dnešní poslanec, na dotaz opozice uvedl, že do Sněmovny kandidovat bude, ale zřejmě ne na čelných místech kandidátky, o níž bude teprve rozhodovat předsednictvo ANO v Praze.

"Do konce roku je možné požádat o dotaci ve výši 25 procent hodnoty předplatného, nejméně měsíčního," uvedl Čížek. Počty cestujících ve veřejné dopravě podle něj stále rostou, ale kraj chce, aby mělo co nejvíce lidí předplatné, i proto nedávno zavedl virtuální kartu. "Je to jednorázová akce, aby si lidé více kupovali předplatné. Chceme ještě víc cestujících," řekl. Podle Čížka je měsíční předplatné nejčastější a nejjednodušší. Dodal, že žádosti o dar budou velmi snadné. "Poté, co člověk projede měsíční jízdenku, si o dar elektronicky požádá. Automaticky se ověří, jestli jízdenku projel, a vygeneruje se platební příkaz," uvedl Čížek. Podle něj to může přilákat lidi, kteří si dosud pravidelnou dopravu nevyzkoušeli.

"Je to kočkopes. Nedovedu si představit babičku, která bude žádat eDotacemi o slevu. Jedná se o chvilkové, nešťastné, nesystémové a neefektivní řešení," řekla opoziční zastupitelka Lucie Kužílková (ODS).

"Podivné je, že kdo si koupil předplatné už dnes, nemá na tento dar (slevu) nárok. A administrace tohoto kroku bude velmi náročná - pro tři až pět úředníků," řekl opoziční zastupitel a minulý hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Podle Čížka to zvládne jedna pracovnice.

"Když je to pro studenty, tak proč to platí do 31. prosince, sleva by měla platit do 30. června 2026," řekla opoziční zastupitelka a poslankyně Marie Pošarová (SPD). Zastupitel Lukáš Hegner (ODS) dodal, že červenec a srpen žáci nevyužijí a vysokoškoláci ani září.

Zastupitel kraje a plzeňský primátor Roman Zarzycký (ANO) řekl, že vedení města s krajem tento krok konzultovalo a podporuje ho; podle něj kraj pouze vrací lidem to, co jim vláda vzala. "My už jsme po mém nástupu slevu pro žáky a studenty od 15 do 26 let dali padesátiprocentní slevu a senioři nad 65 let jezdí zdarma," uvedl. Plzeňská MHD je zahrnutá do integrované dopravy kraje.

čtk

Sdílet:

Více od Marie Osvaldová