Město Plzeň zahájilo rozsáhlou obnovu vodorovného dopravního značení na komunikacích a stezkách. Cílem je zvýšit bezpečnost chodců, cyklistů i řidičů a zároveň zpřehlednit pohyb po městě.
Obnovené značení přechodů pro chodce, piktogramy na stezkách i varovné symboly v komunikacích. Správa veřejného statku města Plzně letos ve městě provedla první etapu obnovy vodorovného dopravního značení (VDZ). Plzeň tyto práce poprvé zajišťovala vlastními silami. Do loňského roku je zadávala externím firmám. Vodorovné dopravní značení lze v průběhu roku kvůli klimatickým podmínkám provádět jen pět až šest měsíců.
„Pro obnovu vodorovného značení zakoupilo město v roce 2024 potřebnou techniku i vozidlo. Tým techniků Správy veřejného statku města Plzně tak mohl letos již od května provádět obnovu značení na stezkách i na přechodech a v komunikacích. Prioritu přitom měly přechody u základních škol a značení na páteřních stezkách, kde je společný pohyb pěších a cyklistů,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
„Plán prací na letošní rok jsme zvládli rychleji, než jsme očekávali. Náš tým udělal asi o třetinu více práce, než kdybychom práci zadávali externím firmám. Již počátkem října jsme tak rozpočet na tyto práce vyčerpali. Pokud budeme mít v rozpočtu na rok 2026 prostředků více, může obnova probíhat rychleji,“ uvedla technická náměstkyně Správy veřejného statku města Plzně Andrea Fojtíková.
S údržbou vodorovného dopravního značení začali technici na stezkách v centru města, poté pokračovali na území prvního, druhého a třetího městského obvodu. Nový nástřik dostaly piktogramy kola a chodce spolu se směrovými šipkami a výstražnými trojúhelníky, dále také „zebry“ na přechodech pro chodce u základních, středních i mateřských škol, kde často přecházejí děti.
„Pro realizace vodorovného dopravního značení musejí být vhodné klimatické podmínky, tedy hlavně sucho a teplo. Přitom nejde pouze o venkovní teplotu, ale důležitá je také teplota povrchu komunikace, aby hmoty důkladně přilnuly k povrchu a vytvrdly. Letos jsme ale kromě obnovy vodorovného značení realizovali i to nově stanovené. To představovalo asi třetinu objemu těchto prací,“ řekl vedoucí Úseku technických činností Správy veřejného statku města Plzně Viktor Valenta.
Správa veřejného statku města Plzně bude v obnově VDZ pokračovat i v dalších letech. Příští rok chce obnovit 40-50 % značení na hlavních tazích na území městského obvodu Plzeň 1 a asi třetinu na hlavních tazích obvodu Plzeň 3. Revitalizovat chce také VDZ na páteřní síti cyklotras na Slovanech. Na území ostatních městských obvodů pak bude značení opravovat hlavně na místech, kde by hrozilo jeho špatnou viditelností nebezpečí, tedy v místech křížení komunikací nebo společného pohybu chodců a cyklistů.
Na obnovu jednoho tři metry širokého přechodu pro chodce přes komunikaci běžné šíře sedm až sedm a půl metru je přitom potřeba přibližně 30 kilogramů bílého strukturplastu a 3-4 hodiny práce týmu techniků.
Správa veřejného statku města Plzně měla na letošní rok v rozpočtu na tyto práce celkem 1,3 milionu korun. K nákladům na obnovu je nutné připočítat i náklady na techniku včetně vozidla a platy tří zaměstnanců, kteří ji provádějí.






