České kuřecí na Váš stůl

Hejtmanství plánuje vlastní základnu letecké záchranky


Plzeňský hejtman Kamal Farhan (ANO) chce, aby kraj časem postavil svou vlastní základnu letecké záchranné služby (LZS). Přes 30 let zajišťuje tuto službu z letiště v Líních armáda, smlouvu má do konce roku 2028. Poté by měl se záchranářskými vrtulníky v kraji létat vítěz nového výběrového řízení. Memorandum mezi Plzeňským krajem a ministerstvem obrany, které by měly obě strany v dohledné době podepsat, zaručí, že současnou základnu v Líních bude moci LZS využívat i od roku 2029. Farhan se přesto domnívá že kraj by měl mít vlastní heliport se zázemím pro personál i vrtulníky, který by sám udržoval a spravoval a neměl by být na závislý na jiném subjektu.

"Jsem přesvědčen o tom, že Plzeňský kraj by měl mít svůj vlastní heliport. Tím opět zvýšíme komfort a bezpečnost a dostupnost zdravotních služeb v rámci Plzeňského kraje, nebudeme závislí přímo na ministerstvu obrany nebo na jakémkoliv jiném ministerstvu," řekl Farhan. Podle něj je Plzeňský kraj jedním z mála, který nemá vlastní heliport. Věří, že memorandum, po kterém by měla následovat smlouva o využití areálu letecké záchranky i po roce 2028, podepíše kraj s ministerstvem během letošního prvního čtvrtletí.

Schválená koncepce výstavby armády ČR do roku 2035 počítá s tím, že vzdušné síly utlumí po roce 2028 podíl na provozu LZS. Armádní vrtulníky W3-A Sokol létají z Líní od 90. let 20. století. Ministerstvo obrany už kvůli vysoké ceně zrušilo zakázku na jejich modernizaci. Plzeňský kraj je jediný, kde LZS zajišťuje armáda, v Praze a středních Čechách létá policie, osm ostatních základen má soukromé provozovatele.

Kraj by se měl podle hejtmana snažit vytipovat vhodné území pro možnou novou základnu a začít připravovat potřebné dokumenty. Náklady na výstavbu by podle něj mohly být odhadem do půl miliardy korun. "Budeme o tom diskutovat, ale jelikož teď to máme zajištěno v Líních v rámci armády, není to to nejdůležitější, co budeme řešit v nejbližších dnech. Ale jsem stoprocentně přesvědčen, že do budoucna Plzeňský kraj heliport potřebuje a v následujících čtyřech letech chci, aby se tento proces paralelně rozběhl s tím, co máme," řekl.

Opoziční krajský zastupitel a lékař Richard Pikner (TOP 09) řekl, že na úvaze o vlastním krajském heliportu je sice něco smysluplného, mnohem raději by ale byl, kdyby se ještě jednou vedla diskuse o tom, zda by LZS nemohla i po roce 2028 dál provozovat armáda. Pro její příslušníky je práce leteckých záchranářů zároveň cenným denním výcvikem. "Měla by se vést solidní diskuse o tom, zda armáda nemá pořídit vrtulníky pro LZS a létat dál z Líní," řekl. Domnívá se, že až se budou vypisovat nová výběrová řízení na provozovatele LZS po roce 2028, mělo by být zároveň zajištěno, aby z Líní mohly vrtulníky startovat ještě několik let po vypršení nových smluv. Kraj by tak nemusel stavět nový heliport, ale mohl by se podílet na údržbě či modernizaci současného.

O letišti v Líních se hovořilo v souvislosti s uvažovanou výstavbu velké továrny na baterie pro elektromobily. Když záměr padl, armáda uvedla, že na letišti chce vybudovat logistické centrum pro české vojáky i NATO a základnu aktivních záloh.

čtk

Sdílet:

Více od Marie Osvaldová