Každý let je unikátní. Prozradil Pavel Müller, pilot letecké záchranky v Ostravě


Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje vyzpovídala pilota Pavla Müllera, který zasahuje v Ostravě už pátým rokem. Létání má v rodině a největší výzvou pro Pavla je létání v noci. Hlavní je bezpečnost, pro kterou se svými kolegy dělají maximum.

Radost, která se dědí. Pavel pochází z letecké rodiny. Už jeho děda začal s pokusy o létání. 

Pavel Müller, pilot letecké záchranné stanice v Ostravě: "K létání jsem se dostal tak, že jsem z letecké rodiny. Pokusy o létání už prováděl můj děda, tomu to nevyšlo. Táta na to navázal a já jsem se v tom rozhodl pokračovat."

Již pátým rokem slouží jako pilot letecké záchranné stanice v Ostravě. Práce spojuje dvě zaměření. 

Pavel Müller, pilot letecké záchranné stanice v Ostravě: "Létání na záchrance je velmi naplňující, protože se spojí dvě odbornosti - ta zdravotnická a ta letecká."

Vrtulník vnímá jako efektivní záchranu lidského života v místech, kde není lehké se dostat. 

Pavel Müller, pilot letecké záchranné stanice v Ostravě: "Vrtulník není všespásný, nicméně je to vhodný doplněk pro systém jako celek. Zachraňuje jenom lidi, takže se snažíme co možná nejrychleji a nejbezpečněji dostat zdravotnickou posádku k místu potřeby."

Pro Pavla a jeho kolegy je hlavní bezpečnost, ve které se neustále zdokonalují. Důležité jsou i vztahy s kolegy. 

Pavel Müller, pilot letecké záchranné stanice v Ostravě: "Pro nás je primární bezpečnost. Tu můžeme pozitivně ovlivnit několika způsoby. Sami vůči sobě, třeba i komunikací v posádce, dobrými vztahy na pracovišti, neustálým vzděláváním a rozvojem a péčí o techniku, se kterou pracujeme."

Služba je k dispozici celý den, záchranáři si pomáhají i mimořádnými pomůckami. 

Pavel Müller, pilot letecké záchranné stanice v Ostravě: "Na našem stanovišti jsme v provozu 24 hodin denně, lítáme ve dne, v noci. Můžeme poskytnout ve prospěch pacientů i zásahy s použitím speciální techniky. Jako je třeba využití palubního navijáku."

Na práci pilota je podle Pavla nejtěžší létání v noci. Pro dobrou orientaci je potřeba velká míra kvalifikace. Naštěstí má vrtulník speciální prostředky, aby pilotovi co nejvíce pomohl. 

Pavel Müller, pilot letecké záchranné stanice v Ostravě: "Pro mě osobně je největší výzvou létání v noci. Létání v noci je těžší, než lítání ve dne. My máme k dispozici moderní prostředky pro noční vidění. Jakýkoliv let v noci vyžaduje velkou míru výcviku a dobrou součinnost v posádce."

Zdravotnictví je nepřetržitě  se rozvíjející obor a je potřeba, aby se pro záchranu života dělalo maximum. 

Pavel Müller, pilot letecké záchranné stanice v Ostravě: "Neustále se cvičíme, neustále se snažíme to posouvat kvalitativně dál, abychom to sami pro sebe a i pro lidi, kteří to potřebují, provozovali co nejvíce bezpečně."

Žádný výjezd není stejný. Vždy je něčím specifický. Posádka často jezdí na místa, které nezná a musí pohotově reagovat. Jakmile vše dobře dopadne, posádka na úspěšný výkon ráda vzpomíná. 

Pavel Müller, pilot letecké záchranné stanice v Ostravě: "Každý let je svým způsobem unikátní. Vždycky se letí na místo, kde jsme nikdo z posádky předtím nebyli. Takže toto je velmi zajímavé na té práci. A každý let, který dopadne dobře, si ukládáme v paměti."

I přes každodenní stres a vytížení je Pavel v práci spokojený. 

Pavel Müller, pilot letecké záchranné stanice v Ostravě: "Tato práce je nesmírně zajímavá, a proto ji zatím nemám důvod měnit."

Celý rozhovor s Pavlem Müllerem můžete zhlédnout na Facebooku níže.  

Sdílet:

Více od Redakce