ZAKTV

Praha vypíše soutěž na metro bez řidičů za 86 miliard


Pražský dopravní podnik plánuje vypsat soutěž s odhadovanou hodnotou 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C spolu s nákupem automatických vlaků pro budovanou linku D. Schválili to radní hlavního města. Plán ale ještě musí odhlasovat zastupitelé.

86 miliard korun. Na tolik má vyjít plánovaná automatizace vlaků na lince metra C a to včetně nákupu vlaků bez řidičů pro vznikající linku D a jejich údržby v dalších 35 letech.

,,Je to z toho důvodu, že ty automatické vlaky nám umožní zkrátit interval mezi jednotlivými soupravami ze 115 vteřin ve špičce na 90 vteřin. To povede k významnému nárůstu kapacity linky C, která už před covidem byla na hranici své kapacity," řekl náměstek pražského primátora, Zdeněk Hřib (Piráti).

Plán už odsouhlasili pražští radní. Návrh ale ještě musí projít zastupitelstvem a dozorčí radou dopravního podniku. Pořízení automatických vlaků, souvisejících technologií i údržbu metra chce Praha vysoutěžit v rámci jednoho tendru.

,,To nám povede i k tomu, že se nám přihlásí více zájemců a sníží se cena, než kdybychom to soutěžili samostatně na metro D a potom metro C," vysvětlil Hřib.

Technologie na linkách metra C i D tak budou stejné. Metro D totiž zpočátku nebude mít vlastní depo a bude využívat to na lince C.   

,,To metro v Písnici na metru D se bude stavět až vlastně na konci toho jižního úseku, to znamená, budeme provozovat nějakou dobu ten minimální provozuschopný úsek, těch prvních pět stanic s využitím depa na lince C, takže i proto ty technologie na lince C a D musí být kompatibilní," doplnil primátorův náměstek, Zdeněk Hřib.

Zakázka by podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba měla zahrnovat 69 souprav metra - tedy 53 pro linku C a 16 pro linku D. Soutěž předpokládá, že by pro Prahu měl vzniknout nový prototyp vlaků. Následovat tak bude vývoj a homologace. Zkušební kusy by v Praze mohly začít jezdit v roce 2029.



Sdílet:

Více od Kristýna Svobodová