Řidičky frčí! V DSZO jich pracuje nejvíce v České republice


Dopravní společnost Zlín – Otrokovice má nejvyšší podíl řidiček ze všech dopravních podniků v České republice. Ženy zde tvoří 26 procent z celkového počtu řidičů, zatímco celorepublikový průměr činí pouhých 12 procent. Informovalo o tom Sdružení dopravních podniků ČR, které zastupuje 20 provozovatelů MHD v zemi.

 

Výsledek dlouhodobé strategie

Podle vedení DSZO není vysoce nadprůměrný počet žen za volantem náhoda, ale výsledek dlouhodobé strategie.

 

Na trhu práce je už řadu let velká konkurence, která se týká mnoha profesí. Tedy i řízení vozů MHD. Bylo by proto chybou opomíjet ženy, které mohou řízení trolejbusů a autobusů skvěle zvládnout. Proto jsme jim začali vytvářet vhodné pracovní podmínky. Umíme jim například vyjít vstříc se směnami a délkou úvazku, aby mohly vedle své profese pečovat i o rodinu, máme pro ně zajímavé firemní benefity. Čísla ukazují, že je naše nabídka oslovuje, což nás samozřejmě těší,“ říká ředitel DSZO Josef Kocháň.
 

DSZO vychází ženám vstříc

Marcela Frýdlová pracuje v DSZO už od roku 2013, začínala jako revizorka. Vždy ale ráda řídila, proto ji nabídka dopravní společnosti usednout za volanty trolejbusů a autobusů zaujala.

 

Pořád mě to baví. Trolejbusy a autobusy jsou vlastně jen větší auta, při jejich řízení si nepřipouštím riziko, že by se mohlo něco stát. Nám řidičkám vychází zaměstnavatel vstříc. Když má třeba některá z nás malé děti, dostává ranní směny, aby mohla vozit děti do školy nebo školky,“ myslí si Marcela Frýdlová, která dnes už kromě řízení vozů MHD pracuje v DSZO i na pozici dispečerky.
 

Řízení je dnes méně fyzicky náročné

Zvyšujícímu se počtu řidiček nejen v DSZO nahrává v současnosti i jednodušší ovládání vozů.
 

Technologie a řízení vozů MHD se neskutečně posunula. Dnes je řízení méně fyzicky náročné, než tomu bylo před lety. Jednodušší je také cesta k řidičskému oprávnění skupiny D na autobusy, kdy už není nutné nejprve absolvovat řidičák na nákladní vůz,“ vysvětluje generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Ladislav Urbánek.
 

Ženy za volantem jsou přínosem

Zkušenosti v provozu ukazují, že ženy dokážou při řízení uplatnit své charakteristické vlastnosti jako například pečlivost, komunikativnost nebo empatii, což jejich hodnotu pro dopravní podniky ještě zvyšuje.

 

Na možnost profesní kariéry ve vozech MHD je od března 2024 upozorňuje i kampaň SDP ČR s názvem Holky jedou!“ dodává na závěr mluvčí DSZO Zdeněk Dvořák.

 

Ilustrační foto: ChatGPT

Sdílet:

Více od Kateřina Háblová