Město Kroměříž si dlouhodobě udržuje pověst vyhledávané filmové lokace, která láká české i zahraniční filmaře svými působivými exteriéry a interiéry. Na podzim loňského roku sem se štábem České televize zavítal režisér Jiří Strach, tentokrát však nezamířil na zámek ani do historického centra. Pro své psychologické drama Máma si vybral netradiční prostředí – areál místní psychiatrické nemocnice.
Působivý příběh postižené matky
Máma je působivý příběh matky a dcery zasazený do konce 80. let 20. století. Mladá matka Lilian v podání Elizavety Maximové žijící s intelektovým postižením a nesoucí si trauma z dospívání náhle ztratí oporu v podobě paní Holasové, kterou ztvárnila Dana Syslová. Život její i její dcery Malvíny se během jediné hodiny obrátí vzhůru nohama.
Malá Malvína se s mámou vydává na cestu, kterou rámují romantické výjevy o horách a úkrytech, a starší Malvína o mnoho let později skládá mozaiku toho, co se kdysi stalo, a hledá smíření.
Scénář Marka Epsteina
„Máma je už několikátý projekt, na kterém s Markem Epsteinem spolupracuji, a věřím, že jich spolu uděláme ještě spoustu. Zmiňuji to proto, že zrovna v případě tohoto projektu byla počáteční Markova nejistota v kvalitě látky tak velká, že dnes na mě působí až dojemně. Uvidíme film, který zanechá v našich srdcích i myšlenkách tolik emocí, že přesně proto má smysl, aby Česká televize fungovala tak dobře, a ještě hodně dlouho jako doteď, a dávala tak prostor tvůrcům, jako je právě Marek Epstein, přinášet do našich domovů zastavení, zamyšlení, ale i lásku a snahu o to se vnímat, rozumět si a pomáhat,“ popisuje kreativní producentka České televize Jiřina Budíková.
Nutkavá potřeba Jiřího Stracha
„Někdy kolem roku 2017 jsem ve zprávách zahlédl noticku, že dvě Češky – mentálně postiženou matku a její dceru – našli po čtrnáctidenním pátrání v bavorských lesích. Říkal jsem si, jak se tam dostaly, proč odešly, co je to za osud. Přeposlal jsem to Marku Epsteinovi se slovy: Nebyl by to úžasnej film? Po roce přinesl text tak skvostný, že se dal rovnou točit. Cítil jsem nutkavou potřebu zastat se rodiny. I takové, která nese bolest intelektového postižení – v takové není méně lásky, možná právě naopak,“ uvádí režisér Jiří Strach.
V roli exceluje Elizaveta Maximová
Obdivuhodný je především herecký výkon představitelky Lilian Elizavety Maximové, jejíž příprava měla skutečně hollywoodské parametry. Strávila totiž více než půl roku jako dobrovolnice v psychiatrické nemocnici v pražských Bohnicích.
„Trávila jsem čas s lidmi s podobnou diagnózou, jako má Lilian, a učila se jejich chůzi, jemná gesta i způsob mluvy. Cítila jsem velkou zodpovědnost, aby byla Lilian pravdivá a opravdová,“ popisuje Elizaveta Maximová.
O výraznou vizuální proměnu Elizavety na Lilian se postarala umělecká maskérka Lenka Nosková.
„Vznikla horní a spodní čelist s výplněmi, změnila jsem barvu vlasů a každé ráno se nanášely vrstvy seschlé kůže. Z proměny jsem měla upřímnou radost – pomáhala mi do role zcela vstoupit,“ říká Maximová.
Natáčelo se v okolí Brna i Kroměříži
Natáčení probíhalo něco málo přes dvacet dní převážně v okolí Brna a také v areálu Psychiatrické nemocnice v Kroměříži. Tvůrci se rozhodli děj posunout do pozdních 80. let: bez mobilů, sociálních sítí a moderních pátracích technologií nabývá příběh větší věrohodnosti a nadčasovosti.
„Máma je film o důstojnosti, odvaze a blízkosti. O naději, že za rodinu má smysl bojovat – a že největší láska je často v obyčejném, tichém objetí,“ informovala Česká televize na svém webu.
Televizní film Máma odvysílá v neděli 14. prosince od 20:10 program ČT1.
Foto: Radek Miča






