Dojmy z evropských cest plzeňského rodáka, kreslíře Huga Boettingera z počátku 20. století přináší ode dneška nová výstava v přednáškovém sále Západočeské galerie v Plzni. Ukazuje první léta tvorby umělce (1880 až 1934), později proslaveného jako karikaturista Dr. Desiderius. Výstava Skici z cest 1903 - 1906 představuje Boettingera jako cestovatele, kreslíře s citem pro pohyb, výraz i drobné detaily každodenního života, který zaznamenával své dojmy z několikaměsíčních studijních cest po Evropě.
„Coby plzeňský rodák je Hugo Boettinger zastoupen ve sbírce Západočeské galerie v Plzni velmi dobře. Od roku 1957 je zde uložena jeho rozsáhlá kresebná pozůstalost, která čítá kolem 4 000 inventárních čísel,“ poznamenává kurátorka výstavy Ivana Skálová ze Západočeské galerie v Plzni.
Součástí této sbírky je také soubor skic z Boettingerových několikaměsíčních studijních cest do Francie, Belgie, Holandska, Anglie a Itálie, které podnikl po ukončení pražské Akademie umění v letech 1903–1906. Cesty financoval z Hlávkova stipendia, které se mu dařilo opakovaně získávat. Cestoval společně se svými přáteli, k nimž patřili grafikové Tavík František Šimon a Viktor Stretti, a také sochař Bohumil Kafka. Živá centra tehdejšího uměleckého života, Paříž a Londýn, navštívil několikrát. Poctivě se tu seznamoval se starým i novým francouzským a britským uměním a všemi muzei, galeriemi a ateliéry soudobých umělců.
Výstava v přednáškovém sále ZČG prezentuje užší výběr z Boettingerova díla v podobě drobných kreseb z kapesních náčrtníků, zachycující rušný velkoměstský život, nejrůznější postřehy z kaváren, koncertních sálů, divadel a parků, ale i letovisek na pobřeží Lamanšského průlivu. „Množství těchto půvabných impresionistických momentek prozrazuje Boettingerovu posedlost – neodbytnou potřebu kreslit a zaznamenávat dění kolem sebe. Zkoumání nejrůznějších lidských typů, tváří a postav ho provázelo celý život,“ doplňuje Ivana Skálová.
Na výstavě tak najdeme nejen krásné elegantní dámy, ale také karikatury hráčů rulety, cestující v tramvaji či různé komické postavy z lázeňské promenády. Boettinger také s oblibou zachycoval postavy v pohybu – chodce s šaty vlajícími ve větru či děti tančící na ulici.
Na cestách kreslil nejčastěji tužkou, pastelkami nebo tuší, a jako syn známého fotografa s sebou nosil také fotoaparát. Náčrty v notýscích sloužily někdy i jako předlohy pro pozdější obrazy malované olejem. V nich se odráží vliv Jamese MacNeill Whistlera, jehož obrazy Boettingerovi učarovaly během jeho pobytů v Paříži a Londýně. Whistlerovy principy – téměř monochromní malba v akordu několika jemných odstínů, jen s několika výraznými barevnými akcenty – můžeme pozorovat v Boettingerových přímořských krajinách či pohledech na Londýn a Amsterdam.