Poprvé ve své historii uvede baletní soubor Divadla J. K. Tyla velkolepý romantický balet Ludwiga Minkuse La Bayadère (Bajadéra), který se souborem nastudoval choreograf Michal Štípa, jeden z nejvýraznějších českých tanečníků své generace. Dvojnásobný držitel Ceny Thálie a dlouholetý první sólista Národního divadla v Praze přináší do Plzně klasiku světového repertoáru v novém, emotivně podaném nastudování. Premiéra je naplánovaná na 15. listopadu ve Velkém divadle.
„Inscenace Bajadéry je výjimečnou událostí pro celý plzeňský soubor i město samotné. Přináší na jeviště Velkého divadla nadčasové dílo, které propojuje krásu klasické tradice s živou energií mladých interpretů, a toho si velmi cením,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.
Balet Bajadéra, vytvořený v roce 1877 dvojicí Ludwiga Minkuse a Maria Petipy, patří k nejkrásnějším dílům klasického baletního romantismu. Děj nás zavádí do starověké Indie, kde tajná láska chrámové tanečnice Nikie a válečníka Solora vyvolá hněv panovníka i jeho dcery Gamzatti. Nikie umírá kvůli žárlivosti a se Solorem se setkává v „Království stínů“ – jedné z nejikoničtějších scén v dějinách klasického baletu. „Pokud diváci milují Labutí jezero, neměli by si nechat ujít ani Bajadéru. Má v sobě podobnou krásu, dramatičnost i silný příběh,“ říká šéf baletu DJKT Jiří Pokorný.
Choreograf a režisér inscenace Michal Štípa nechce tento titul prezentovat jako zasklený exponát z muzea. „Chci, aby působila autenticky, živě, a aby dokázala oslovit i dnešního diváka. Balet má kouzelnou schopnost vyprávět beze slov. Pokud tanečník cítí emoci, kterou vyjadřuje, divák to pozná – a je jedno, jestli je to teenager nebo sedmdesátiletý divák,“ vysvětluje Michal Štípa, jenž se s tímto titulem setkával opakovaně během své kariéry, a sám ho označuje za dílo, které ho provází celým profesním životem. „Bajadéra má v sobě cosi magického, co mě stále oslovuje. Možná je to právě ta spojitost s mými osobními milníky, možná trochu nostalgie. Ale především je to titul, který v sobě spojuje krásu, emoci, napětí i technickou brilanci,“ říká.
Štípova Bajadéra vychází z Petipovy původní choreografie, kterou mistrně doplňuje osobním rukopisem a důrazem na dramatickou čistotu příběhu. Hudební nastudování měl na starosti šéf souboru opery Jiří Petrdlík. Jeho cit pro dramatickou výstavbu a barevnost orchestru podtrhuje Minkusovu melodickou lehkost i taneční rytmus, díky nimž Bajadéra patří mezi nejpůsobivější klasické balety. Velkolepá scéna Davida Janoška i kostýmy Michaely Wenzelové umocňují kontrast mezi světem lidských vášní a éterickou krásou slavné baletní pasáže „Království stínů“. „Bajadéra je v dějinách baletu pojem. Je to dílo, které stojí po boku největších klenotů světového repertoáru, a jeho uvedení v Plzni považujeme za významný umělecký počin. Nabízí nejen precizní taneční výkony, ale především intenzivní divadelní zážitek, v němž se propojuje síla hudby, pohybu a příběhu,“ dodává Jiří Pokorný.
Něžnou Nikii ztvární Shiori Nirasawa a Afroditi Vasilakopoulou, zamilovaného Solora Riccardo Gregolin či Justin Rimke, žárlivou Gamzatti alternují Isabela de la Cruz, Margarida Gonçalves a Mami Mołoniewicz.






