Základní škola (ZŠ) ve Zbiroze na Rokycansku na pomezí Plzeňského a Středočeského kraje má dlouhodobý problém sehnat učitele fyziky a teď hledá učitele českého jazyka. Podobná situace je i jinde v regionu, kde navíc poptávají učitele informatiky a matematiky. Na gymnáziích v Plzeňském kraji chybějí učitelé stejných aprobací, na odborných středních školách (SŠ) pak hlavně učitelé informatiky, odborných předmětů a výcviku.
"Shánění nových posil je problém. A když už k nám přijde mladý uchazeč a domluvíme se, tak se stane, že vinou umístění Zbiroha mi pak dá vědět, že našel místo v Plzni nebo v jejím okolí. Městské školy nám potenciální uchazeče stahují," uvedla Markéta Soukupová, ředitelka zbirožské spádové školy, která má aktuálně 403 dětí a za pět let posílila o osminu. Vyučuje tam 36 pedagogů a deset nepedagogických pracovníků. Škola je podle ředitelky v hezkém prostředí, je tam výborný kolektiv, dokáže se s adepty na lecčems domluvit, má i možnost školního bytu. Sází také na vlídnost, rodinný přístup a kolegialitu vyučujících a otevřenou komunikaci, dodala.
"Potom to ale převálcuje situace, že učitelé chtějí být blízko města nebo přímo v něm kvůli vyžití," uvedla. Platy jsou přitom zhruba stejné. Díky začlenění školy v tzv. evropských šablonách mohou kantoři dostat peníze navíc za splnění určitých aktivit. Škola s kapacitou 540 žáků, která je spádovou pro obce z okruhu 15 kilometrů, bude od září lákat žáky i učitele na čtyři nové odborné učebny, do přístavby 40 let staré budovy dá město asi 60 milionů Kč. "Nabídneme možnosti inovativní výuky a posuneme ji do 21. století," uvedla. Škola je dostupná i pro učitele z Berounska a půl hodinu cesty to do ní mají také kantoři ze západního okraje Prahy, například ze Zličína.
Chybějící fyzikáře řeší škola tím, že předmět vyučují pedagogové příbuzných aprobací, například matematiky. "Na informatiku teď máme učitele, který dostudovává magistra a vidím v něm velký potenciál. Je z blízkého okolí a snažíme se, aby se mu tady líbilo," řekla Soukupová. Škola nabízí těmto budoucím pedagogům částečné úvazky a vychází jim vstříc rozvrhem hodin. Kvůli tomu, že je na pomezí krajů, není ale podle ředitelky atraktivní pro pedagogickou fakultu v Plzni, aby si ji zvolila jako svoji fakultní školu. "Vybírají si zase městské školy, kam posílají své studující. My to řešíme tak, že máme oficiálně inzeráty přes úřad práce. A studující kolegové, kteří u nás učí, rozhazují sítě přímo na fakultě," uvedla.
Rokycanská Základní škola T. G. Masaryka hledá učitele českého jazyka na druhý stupeň. "Paní, která měla nastoupit, nedodala potřebné dokumenty v přípravném týdnu. Teď ho hledáme prostřednictvím sociálních sítí, oslovili jsme pedagogickou fakultu, zatím máme vyřešenou náhradní výuku do října," řekla mluvčí města Adriana Koláčková. Pokud ho nesežene, budeme muset situaci řešit nadúvazkovými hodinami češtinářů. Problém nemá s hledáním asistentů, je jich podle ní spousta, problém je sehnat učitele na první stupeň, uvedla.
Na gymnáziích v kraji chybějí učitelé matematiky, fyziky a informatiky. "Na středních odborných školách hlavně učitelé informatiky, odborných předmětů strojírenství a elektrotechniky včetně učitelů odborného výcviku - opět strojírenství a elektrotechnika," uvedla mluvčí Plzeňského kraje Helena Frintová. Školy to řeší bývalými učiteli v důchodu.
čtk