Silničářům v Plzeňském kraji pomáhá unikátní aplikace


Plzeňský kraj využívá při zimní údržbě silnic aplikaci, která umí předpovědět potřebu výjezdu sypačů až 12 hodin dopředu. Je založená na metodách strojového učení umělé inteligence a vyvinula ji plzeňská firma Amitia se Správou a údržbou silnic Plzeňského kraje (SÚS). Jejich cílem není nahradit dispečery, ale nabídnout jim včasné a přesné predikce, hlavně když se počasí rychle mění

Správa a údržba silnic Plzeňského kraje zajišťuje i letos zimní údržbu na celkem 4 901 kilometrech silnic všech tříd. Jde o jednu z nejrozsáhlejších sítí v republice, která zahrnuje 422 km silnic I. třídy, 1 493 km silnic II. třídy a téměř 3 000 km silnic III. třídy. Údržba probíhá podle krajského plánu zimní údržby a v souladu s prováděcí vyhláškou Ministerstva dopravy.

„Zimní údržba je pro kraj klíčovou službou. Naší prioritou je, aby byly silnice bezpečné a sjízdné i v náročných podmínkách. Zima v Plzeňském kraji bývá často nevyzpytatelná a každá hodina navíc znamená desítky tisíc lidí na cestách – do práce, do škol nebo k lékaři. Zajistit sjízdnost téměř pěti tisíc kilometrů komunikací je obrovský úkol, který stojí na stovkách lidí ve dne i v noci. Proto dlouhodobě investujeme do techniky, personálu i moderních nástrojů, které dispečerům pomáhají rozhodovat rychleji a přesně,“ říká náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek.

Pro zajištění sjízdnosti je kraj rozdělen do 103 posypových okruhů – 84 z nich je udržováno chemickým posypem a 19 inertním. Každý okruh zajišťuje tříčlenná posádka řidičů ve směnném provozu, tedy celkem 309 řidičů přímo ve výjezdech. Dalších 86 řidičů obsluhuje záložní techniku, frézy, traktory a nakladače. Organizace zaměstnává také 18 opravářů, kteří se starají o okamžité opravy techniky během sezóny.

Zimní údržbu dále organizačně zajišťuje 6 oblastí a 22 středisek zimní údržby. Dohled nad provozem drží 52 dispečerů na šesti stanovištích (Rokycany, Přeštice, Klatovy, Planá, Domažlice a Kralovice).

SÚSPK disponuje 116 sypači, 15 sněhovými frézami, desítkami nakladačů a 42 traktory s radlicemi. Pro kalamitní situace je navíc připraveno kolem 66 externích dodavatelů, kteří mohou na pokyn dispečera okamžitě vyjet.

Zásoby posypových materiálů na letošní zimu činí 25 000 tun soli a 23 000 tun inertního posypu. Spotřeba se každoročně liší podle počasí – v minulé zimě bylo použito 15 544 tun soli a 9 389 tun inertních materiálů.

V Klatovech vyrostla v letošním roce nová, moderní hala na skladování posypové soli s kapacitou 8 000 tun. Bude sloužit jako záloha pro jižní část kraje v případě kalamity nebo výpadku dodavatele posypu.

K efektivnímu řízení údržby slouží moderní meteorologický a predikční systém, on-line kamery i GPS monitoring techniky. Díky tomu mohou dispečeři reagovat na změny počasí okamžitě a zajistit sjízdnost komunikací v zákonných lhůtách tří, šesti nebo dvanácti hodin.

Plzeňský kraj zároveň jako jeden z prvních v republice využívá při zimní údržbě silnic chytrý nástroj, který umí předpovědět potřebu výjezdu sypačů až 12 hodin dopředu. Aplikace vznikla ve spolupráci Správy a údržby silnic Plzeňského kraje a společnosti Amitia a je postavená na metodách strojového učení umělé inteligence. „Jejím cílem není nahradit rozhodování dispečerů, ale nabídnout jim včasné a přesné informace – zejména ve chvílích, kdy se počasí rychle mění a je potřeba rozhodnout o výjezdu „na hraně“,“ říká provozní ředitel SÚS PK Radek Šíma.

„Systém pracuje s kombinací aktuálních dat z 21 meteostanic a historických informací o skutečných výjezdech z posledních tří zim. Sleduje teplotu vzduchu, rosný bod, vlhkost, tlak, vítr a další parametry. Dokáže se tak „učit“ z reálných situací a postupně zpřesňovat své odhady,“ popisuje hlavní dispečer zimní údržby Daniel Žižka. Každou hodinu pak vyhodnocuje pravděpodobnost, že bude nutné na konkrétním silničním úseku vyjet. „Pokud predikce překročí hranici 75 %, aplikace na to dispečera upozorní. Ten následně informace porovnává s vlastními zkušenostmi, kamerami či aktuálním stavem vozovky. Systém tak funguje jako podpůrný nástroj, který umožňuje reagovat rychleji, cíleněji a úsporněji,“ dodává.

Aplikace funguje od letošního září funguje v ostrém provozu. Sama sbírá data, počítá modely a předkládá dispečerům přehledné výstupy. V létě 2025 prošla rozšířením a byla dotrénována na datech z poslední sezony. Do budoucna se počítá s napojením na další zdroje informací, například na data přímo z vozidel nebo nové meteostanice.

Díky této technologii má Plzeňský kraj v rukou nástroj, který může přinést vyšší bezpečnost na silnicích, ale také úsporu nákladů – díky přesnějšímu načasování výjezdů a efektivnějšímu využívání posypových materiálů. Jde o praktický příklad toho, jak lze moderní technologie využít tam, kde mají každodenní dopad na život řidičů.

„Aplikace vzniká od poloviny roku 2023 a je ukázkou prolnutí aplikační sféry, která získává inovativní řešení s prvky umělé inteligence, s reálným využitím v každodenním životě dispečerů zimní údržby během zimních měsíců,“ říká zakladatel, jednatel společnosti Amitia Milan Legát.

Sdílet:

Více od Marie Osvaldová