Z Prahy na západ Čech budou jezdit nové vlaky pod společností Arriva. Ta podepsala v úterý smlouvu s výrobcem Škoda Group, který pro ně vyrobí 22 moderních nízkopodlažních elektrických jednotek nové generace. Po železnici pojedou rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Celková hodnota vlaků přesahuje sedm miliard korun. Dopravce je začne nasazovat od prosince 2028.
Pohodlí pro cestující
„Pokud chceme přitáhnout na české koleje nové cestující, musíme jim nabídnout spolehlivé spojení v moderních pohodlných soupravách či jednotkách. Tyto nové představované vlaky vysoký standard cestování nabízí, takže jejich budoucí zařazení na státem objednávané linky považuji za krok správným směrem,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„Tato zakázka pro soukromého dopravce Arriva je pro nás velmi významná, nejen z hlediska finančního rozsahu, ale i z pohledu naší pozice na trhu. Jedná se již o naši druhou zakázku na výrobu nových vlaků pro soukromého dopravce, což ukazuje konkurenceschopnost našich řešení. Segment dálkových rychlostních vlaků s rychlostí 200 kilometrů v hodině je pro nás velmi důležitý. Věříme, že tato nová platforma jejíž vývoj u nás probíhá již několik let uspěje nejen na českém, ale také na celoevropském trhu. Na výrobě těchto nových vlaků bude mít ale obrovský podíl také český průmysl. Očekáváme, že podíl českých dodavatelů se bude pohybovat kolem 80 procent, jako tomu bylo u posledního projektu na nové elektrické vlaky,“ říká Petr Novotný, CEO a předseda představenstva Škoda Group.
Ekologické cestování i nový design
„Podpisem této smlouvy naplňujeme naši dlouhodobou strategii v České republice. Vstupujeme do nového segmentu elektrické dálkové dopravy s jasným cílem – nabídnout cestujícím vyšší komfort, spolehlivost a ekologicky šetrné cestování. Tato zakázka představuje největší investici v historii Arrivy v Evropě ve výši přesahující sedm miliard korun,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva a pokračuje: „Naše nové jednotky, které budou vyrobeny v České republice, přinesou nejen moderní design s tyrkysovým nátěrem a výrazným fialovým X, ale především větší pohodlí díky širším sedadlům, větším rozestupům a palubnímu občerstvení. Mysleli jsme i na cyklisty a turisty – ve vlacích bude dostatek prostoru pro kola, což ocení zejména cestující směřující na Šumavu nebo do lázeňských oblastí. Zároveň klademe důraz i na udržitelnost. Díky systému automatického vedení vlaku očekáváme významné úspory elektrické energie. Jsme hrdí, že tímto krokem podporujeme i domácí průmysl – většina komponent bude pocházet od českých dodavatelů. Těšíme se, že tyto vlaky budou od prosince 2028 jezdit na linkách z Prahy do Plzně, Chebu a na Šumavu, a že přispějí k dalšímu rozvoji kvalitní a moderní železniční dopravy v naší zemi,“ uzavírá Adamka.
Nová platforma pro dálkovou dopravu
Nové vlaky budou postaveny na zcela nové platformě. Označení platformy je Škoda 26Ev a tyto elektrické jednotky jsou určeny pro meziregionální a dálkovou dopravu. Nová platforma umožňuje konfiguraci tří až sedmi vozů v jednotce s kapacitou 200 až 600 sedadel. Pro Arrivu jsou jednotky navrženy jako dvousystémové, ale mohou být modifikovány pro použití také na systému 15 kV AC například v Německu. Podvozky jsou navrženy pro rychlosti až 230 kilometrů v hodině. Elektrické vlaky budou splňovat přísné požadavky na komfort cestujících, tlakotěsnost a požární bezpečnost, což umožní jejich provoz na vysokorychlostních tratích a v tunelových úsecích o délce nad pět kilometrů. To se týká i tratí, které se budou již brzy budovat v České republice
Objednávka od společnosti ARRIVA pro západ Čech obsahuje dvě varianty jednotek:
Třívozová jednotka nabídne 224 míst k sezení. Objednáno je 16 jednotek. Tato jednotka bude určena především pro linku R16 (Praha-Beroun-Plzeň-Klatovy / Železná Ruda) a jako posila pro linku Ex6 (Praha-Plzeň-Cheb). Bude mít rozšířený prostor pro přepravu jízdních kol a pro cestující bude k dispozici automat na drobné občerstvení a teplé nápoje.
Čtyřvozová jednotka bude mít 315 míst k sezení, včetně první třídy, pro kterou je vyčleněn celý jeden vůz. Objednáno je šest jednotek, nasazeny budou na linku Ex6. Dále bude vybavena bistro oddílem s výdejním pultem a kuchyňkou.
Cestující ocení u obou typů vlaku výkonnou klimatizaci, moderní informační systém, Wi-Fi připojení i zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, a ke zvýšení bezpečnosti přispěje vnitřní i vnější kamerový systém. Úrovňový nástup a nízkopodlažní interiér zajistí pohodlné cestování osob s omezenou schopností pohybu. Samozřejmostí je i bezbariérová toaleta.
Digitální technologie a úspory energie
Nové jednotky budou vybaveny pokročilými digitálními technologiemi z dílny Škoda Group, které zajišťují komfort pro cestující i obsluhu, a to při provozu i spojování jednotek, ale také přináší nové možnosti dálkového dohledu a diagnostiky vozidel. Systém automatického vedení vlaku ATO umožňuje jednotkám provoz v aktuálně energeticky optimálním režimu, reguluje rychlost podle jízdního řádu a výškového profilu trati a optimalizuje brzdění. Dle reálných dat z provozu obdobných jednotek Škoda v Pobaltí dokáže uspořit až 15 procent energie. Systém dálkového dohledu pak dokáže optimalizovat náklady na údržbu a zvýšit provozní spolehlivost. Ve vlaku nebude chybět ani vlakový zabezpečovač ETCS.