V sobotu ráno se řidičům v Plzni otevře přestavěná křižovatka u Makra, nejzatíženější ve městě. Provoz bude obnovený v celém rozsahu, včetně všech šesti příjezdových větví. Informovala o tom Martina Kozlíková z plzeňské oblasti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Sedmiměsíční přestavba kruhového objezdu, kudy projíždí až 48.000 aut denně, stála 275 milionů korun.
Na Borských polích ve směru na D5 a Domažlice vznikla místo kapacitně nevyhovující klasické kruhové křižovatky takzvaná turbookružní křižovatka se dvěma pásy, kde už se podle šéfa ŘSD Miroslava Blabola nebudou vozidla proplétat. Zvýší se tak její kapacita a plynulost i bezpečnost jízdy. Na všech šesti ramenech bude křižovatka řízená semafory. Protilehlá ramena budou mít vždy na dvě minuty zelenou a na ostatních ramenech bude červená. Na pěti výjezdech vznikly přechody pro chodce, větší budou mít semafor.
"Doplnění světelnou signalizací zajistí regulaci vozidel na příjezdu do křižovatky, umožní lepší využití časové rezervy, zejména ve špičkových hodinách, a zajistí bezpečnější křížení vozovky s chodci a cyklisty," uvedla Kozlíková. Jízdní pruhy byly doplněny oddělovači, je proto nutné, aby řidiči sledovali směrové ukazatele a už při příjezdu ke křižovatce se zařadili do správného pruhu.
"V noci z pátku na sobotu bude demontováno provizorní dopravní značení a v sobotu ráno se spustí světelná signalizace," uvedla Kozlíková. Do konce října budou pokračovat dokončovací práce, sadové a terénní úpravy. Po spuštění provozu na křižovatce bude ještě nutné v noci doplnit oddělovače jízdních pruhů. "Při vhodném počasí bude ještě letos křižovatka osazena vodorovným značením plastem," řekla.
Na zprovoznění křižovatky naváže dopravní omezení na silnici I/26 na Domažlice, která je přivaděčem k dálnici D5. Bude tam nutné dokončit pokládku povrchu. Pracovat se bude vždy v jednom pruhu nejdéle týden.
Modernizace křižovatky se zpozdila o čtyři týdny kvůli neplánované přestavbě kolektoru velmi vysokého napětí, který okružní křižovatku protíná. Podle projektu měl být půl metru pod povrchem vozovky, ale stavbaři na něj při frézování staré silnice narazili už pět centimetrů pod asfaltem. Kvůli jeho opravě a zahloubení hlavní práce stály sedm týdnů.
Největší dopravní omezení pro řidiče panovala na stavbě od června, odkdy je umožněn pouze průjezd ulicemi Folmavská a Regensburská. Ostatní čtyři větve okružní křižovatky zůstávají do soboty uzavřené.
ŘSD zaplatí zhruba 120 milionů Kč nákladů stavby, Plzeň 100 milionů a zbytek krajská správa silnic.
čtk