Blovice na jižním Plzeňsku upravují za necelých 20 milionů korun jedenáctihektarový areál bývalé cihelny, který je největší rozvojovou plochu města. Do konce příštího roku tam bude přírodní park s relaxačním areálem. Město v současnosti vybírá dodavatele, který v lednu začne stavět naučné stezky, amfiteátr, místa pro grilování, herní prvky, sociální zázemí, bistro a molo u rybníka, řekl starosta Robert Zelenka (Žijeme Blovice, SNK).
Blovice koupily více než 20 let nevyužívaný brownfield v roce 2020. Po modernizaci sousední trati kolem roku 2030 tam vznikne ještě environmentální centrum po vzoru návštěvnických center Šumavy.
"Letos jsme vybudovali pumptrackovou dráhu, základní cestní síť a přípojku vody. Teď soutěžíme dodavatele stavby areálu," řekl Zelenka. Město získalo 14 milionů korun z evropského programu IROP, ze svého dodá další čtyři až pět milionů korun.
V areálu vznikne 1,5kilometrová naučná stezka s devíti zastávkami. Z nich bude výhled na louže, kde žijí žáby kuňky, broukoviště a na různé vzácné rostliny. Cesty s povalovými chodníky, lávkami a drobnými rozhlednami budou procházet zbylými dvěma třetinami areálu, které jsou kvůli vzácným živočichům a rostlinám předmětem přírodní ochrany Natura 2000.
"Revitalizace pokryje celou část bývalé cihelny, kde se dá stavět. Ve zbylé části, která je v evropsky významné lokalitě a není ji možné využívat, se provedou jen dílčí část stezek," uvedl Zelenka. Přírodní park, který Blovice vybudují do konce příštího roku, má místním občanům i návštěvníkům nabízet komfort pro odpočinek i sportování a zázemí pro děti.
Dokončení kompletní revitalizace areálu je podle starosty omezené vybudováním druhé koleje trati Plzeň - Horažďovice, která s areálem sousedí. Tříletá modernizace železnice by měla začít v roce 2028. Součástí stavby budou nové cesty, sítě a další. Správa železnic, která část areálu bývalé vlečky využije jako zařízení staveniště, řeší investice s městem. Po nové dvojkolejné trati se má jezdit v roce 2030.
ČTK






