Blovice promění bývalou cihelnu v přírodní park za téměř 20 milionů korun


Blovice na jižním Plzeňsku upravují za necelých 20 milionů korun jedenáctihektarový areál bývalé cihelny, který je největší rozvojovou plochu města. Do konce příštího roku tam bude přírodní park s relaxačním areálem. Město v současnosti vybírá dodavatele, který v lednu začne stavět naučné stezky, amfiteátr, místa pro grilování, herní prvky, sociální zázemí, bistro a molo u rybníka, řekl starosta Robert Zelenka (Žijeme Blovice, SNK).

Blovice koupily více než 20 let nevyužívaný brownfield v roce 2020. Po modernizaci sousední trati kolem roku 2030 tam vznikne ještě environmentální centrum po vzoru návštěvnických center Šumavy.

"Letos jsme vybudovali pumptrackovou dráhu, základní cestní síť a přípojku vody. Teď soutěžíme dodavatele stavby areálu," řekl Zelenka. Město získalo 14 milionů korun z evropského programu IROP, ze svého dodá další čtyři až pět milionů korun.

V areálu vznikne 1,5kilometrová naučná stezka s devíti zastávkami. Z nich bude výhled na louže, kde žijí žáby kuňky, broukoviště a na různé vzácné rostliny. Cesty s povalovými chodníky, lávkami a drobnými rozhlednami budou procházet zbylými dvěma třetinami areálu, které jsou kvůli vzácným živočichům a rostlinám předmětem přírodní ochrany Natura 2000.

"Revitalizace pokryje celou část bývalé cihelny, kde se dá stavět. Ve zbylé části, která je v evropsky významné lokalitě a není ji možné využívat, se provedou jen dílčí část stezek," uvedl Zelenka. Přírodní park, který Blovice vybudují do konce příštího roku, má místním občanům i návštěvníkům nabízet komfort pro odpočinek i sportování a zázemí pro děti.

Dokončení kompletní revitalizace areálu je podle starosty omezené vybudováním druhé koleje trati Plzeň - Horažďovice, která s areálem sousedí. Tříletá modernizace železnice by měla začít v roce 2028. Součástí stavby budou nové cesty, sítě a další. Správa železnic, která část areálu bývalé vlečky využije jako zařízení staveniště, řeší investice s městem. Po nové dvojkolejné trati se má jezdit v roce 2030.

ČTK

Sdílet:

Více od Anna Raková