České dráhy dokončují moderní halu v Chebu za 755 milionů


Výstavba moderní opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu míří do závěrečné fáze. Hlavní práce se přesunuly do interiéru nové budovy a současně probíhá budování kolejiště, které halu propojí s tratí. Nové moderní středisko, jehož cena přesahuje 755 milionů korun, by mělo začít sloužit regionálním i dálkovým vlakům na jaře příštího roku.

Stavba nové haly je jednopu z nejvýznamnějších investic, které České dráhy do servisu investovaly. „Na dnešním kontrolním dni jsme si se zhotovitelem stavby potvrdili, že uděláme vše proto, abychom halu uvedli do provozu už v průběhu jara příštího roku, tedy dříve, než předpokládá smlouva,“ říká místopředseda představenstva Českých drah a náměstek pro servis Michal Kraus a pokračuje: „Samotná hmotnost ocelové konstrukce haly je 395 tun, na opláštění stěn a střechy bylo použito přes 5800 metrů čtverečních panelů. K tomu stavíme 3,2 kilometrů nového kolejiště a 19 výhybek. Abychom postupovali co nejhospodárněji a ekologicky, recyklovali jsme přímo na místě přes 80 % materiálu ze zdemolovaných starých budov, který tak našel využití v nové výstavbě.“

V rámci probíhajících stavebních prací je již dokončená kompletní ocelová konstrukce haly včetně opláštění, kanalizace a přípojky vody a také objektu trafostanice. Pro připojení objektu k energetickým rozvodům bylo vybudováno 400 metrů plynovodní přípojky a půl kilometru vysokonapěťové přípojky nově budované trafostanice. Nejvíce prací nyní probíhá v budoucím interiéru moderního opravárenského zázemí, kde dochází k montáži vnitřních rozvodů technologií. Před halou probíhá pokládka železničního svršku, osazování prvků zabezpečovacího zařízení a montáž trakčního vedení.

Práce by měly být dokončeny na jaře. „Aktuálně probíhá instalace inovativního zabezpečovacího systému, který dosud nebyl v České republice použit. Tento systém umožní plynulé a bezpečné řízení pohybu vlaků v depu bez zbytečných prodlev. Po dokončení podlahové konstrukce bude hala postupně vybavována rozvody potřebných médií a moderní technologií pro efektivní údržbu nových vlakových jednotek. Celý objekt bude zároveň připraven na flexibilní využití do budoucna,“ uvedl zástupce zhotovitelského sdružení společností TSS GRADE a BERGER BOHEMIA Petr Heiland.

Hala bude také vybavena moderními technologiemi, které pomohou snižovat její energetickou náročnost. Na střeše se počítá s instalací fotovoltaických panelů a technologie ke sběru a dalšímu využití dešťové vody. Vytápění haly bude zajištěno efektivní kombinací plynové kotelny a teplovzdušných jednotek. Kromě samotné části pro servis vozidel se zaměstnanci údržbového střediska dočkají nového důstojného sociálního zázemí a také nových dílen pro mechaniky a elektromechaniky.

České dráhy v posledních letech masivně investují do modernizace svého zázemí pro servis moderních vlaků. Aktuálně jsou v běhu stavby nových opravárenských hal v Chebu, Havlíčkově Brodu, Olomouci, České Třebové a Hradci Králové, modernizací prochází i depu v Brně a chystá se výstavba zcela nové haly v Českých Budějovicích. České dráhy plánují do roku 2031 investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 miliard korun. 

Sdílet:

Více od Anna Raková