Před deseti lety zasáhly Česko a Prahu nevyjímaje devastující povodně. Přestože nebyly ani zdaleka tak ničivé jako v roce 2002, celkové škody přesáhly tehdy 15 miliard korun a vyžádaly si 15 lidských životů. Zasažena byla i pražská Hostivař, kdy byla část zaplavena kvůli vylití Botiče. Říčka tehdy nestačila vydatným dešťům a rychlému přítoku z hostivařské přehrady. Ta přitom patří mezi tři nejrizikovější místa v Praze v případě povodní. Aktuálně tam ale byl dokončen nový bezpečnostní přeliv, který by měl podobným neštěstím zabránit.
„Já jsem se díval na ty výpočty a ten objem té vody, kterou to je schopné pojmout a zabránit tomu, aby ta povodeň tady vznikla a začala řádit, tak splňuje to, čemu říkáme tisíciletá voda, čili i tisíciletou vodu by to spolklo,“ vysvětluje primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
Hostivařská přehrada byla postavena v roce 1963, přičemž o rok později byla napuštěna a to také po neblahé zkušenosti z povodní z roku 1957. Už ta disponovala bezpečnostním přelivem. Jeho kapacita byla ale 75 až 78 kubíků za vteřinu, což se při povodních v roce 2013 ukázalo jako nedostatečné.
„Dnes díky tomu novému bezpečnostnímu přelivu tu kapacitu více než zdvojnásobujeme, protože ten nový bezpečnostní přeliv má kapacitu 95 kubíků za vteřinu, to znamená, že v součtu jsme na nějakých 170 kubících, což je něco, co by mělo odolat více než tisícileté vodě. Jsou i studie, které říkají, že by to možná mělo přežít při zachování té retenční schopnosti i desetitisíciletou vodu,“ říká radní hlavního města Prahy Michal Hroza (TOP 09).
Vedle bezpečnostního přelivu se upravil také kompletně celý pravý břeh přehrady včetně cest a instalováno bylo i nové osvětlení.
„V rámci té rekonstrukce vznikla řada oddychových míst podél té komunikace, tak aby se trochu rozředil ten pobyt těch lidí. Zejména molo bylo v té době velmi frekventované a teď podél té stezky bude řada jiných míst, kde se právě ti návštěvníci rozmělní,“ uzavírá místostarosta MČ Praha 15 Michal Frauenterka (ODS).
Kompletní výměny se také dočkal původní asfaltový povrch, který už vykazoval známky defektů a nerovností. Teď je ale bezpečným místem jak pro pěší procházky, jízdu na kolečkových bruslích, na kole nebo pro rodiče s dětským kočárkem. Práce zhotovitel započal v srpnu 2021 a dokončil letos v červnu. Veškeré náklady se vyšplhaly na více než 191 milionů korun.