RTMplus

Slavný román Emily Brontëové Na Větrné hůrce ožije na jevišti DJKT v režii Jakuba Šmída


Činohra Divadla J. K. Tyla uvede ke konci sezóny dramatizaci slavného románu Emily Brontëové Na Větrnéhůrce. V režii Jakuba Šmída vzniká inscenace, která balancuje na hraně romantické posedlosti a temného hororu. Ústřední dvojici Heathcliffa a Catherine ztvární Matyáš Darnady a Klára Kuchinková. Herci procházejí vývojem postav od dětských let až po dospělost, což klade mimořádné nároky na jejich proměnlivost i emocionální nasazení. Premiéra se koná 14. června ve Velkém divadle.

Inscenace Na Větrné hůrce v režii Jakuba Šmída představuje mimořádný kulturní počin, který propojuje klasické literární dědictví s inovativním divadelním zpracováním. Tento projekt je důkazem síly umění, které dokáže oslovit nejen milovníky literatury a divadla, ale i širší veřejnost napříč generacemi. Věřím, že inscenace díky svému výtvarnému pojetí, výrazným hereckým výkonům a psychologické hloubce přispěje k dalšímu rozvoji kulturní nabídky v našem městě. Jsem velmi potěšena, že Plzeň je místem, kde se setkávají tradice s moderním přístupem a kde umělecké projekty takovéto úrovně nacházejí své místo,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.

Na Větrné hůrce, jediný román předčasně zesnulé Emily Brontëové (1818–1848), vydaný pod pseudonymem Ellis Bell, je dnes považován za jedno z vrcholných děl anglické literatury. Zachycuje vášnivý, temný a sebedestruktivní vztah Catherine Earnshawové a nalezence Heathcliffa, jehož život je poznamenán vykořeněností, touhou po pomstě a tragickým osudem. Na pozadí nehostinné krajiny yorkshirských vřesovišť sleduje osudy dvou rodin, v nichž se dávné křivdy a posedlosti dědí z generace na generaci.

Pro renomovaného režiséra Jakuba Šmída, známého z divadelní, filmové i televizní tvorby (například Laputa, Na krátko, Neplavci), je to první spolupráce s plzeňským divadlem. Podle něj přináší inscenace dvě zásadní výzvy: „První spočívá v tom, že postavy v příběhu stárnou – herci tedy musí ztvárnit své role od dětství až po stáří. Druhým úskalím je samotná doba, v níž se román odehrává – devatenácté století. Spolu se scénografem Petrem Vítkem jsme se pokusili najít současný vizuální jazyk, který by zachoval atmosféru, ale zároveň oslovil dnešního diváka.“ Režisér klade důraz na obraznost a asociativnost výtvarných prvků. „Důležité je pro nás i světlo, které je stylotvorným prvkem celé inscenace,“ dodal Jakub Šmíd.

Podle dramaturgyně Kláry Špičkové jde o romantické, syrové a místy až hororové dílo, které si psychologickou hloubkou nezadá s velikostí antických tragédií. „Posedlost zde překračuje pomíjivé hranice lidské existence. Příběh se může odehrát v jakékoliv době, v jakékoliv rodině. Není divu, že inspiruje už po mnoho let filmové tvůrce i světová divadla,“ řekla Klára Špičková, jež s Jakubem Šmídem spolupracovala na výsledné textové podobě. Tvůrčí tým vychází z dramatizace Jana Mikuláška a Marty Ljubkové, která byla poprvé uvedena v roce 2012 v Divadle Petra Bezruče. Plzeňská úprava směřuje k větší stylizaci a lehkému nadhledu nad vyprávěním. „Text je zčásti ‚brechtovský‘ – postavy vystupují ze svých rolí, komentují dění i vlastní myšlenkové pochody,“ vysvětlil Jakub Šmíd.

Scénografie Petra Vítka tematizuje přírodní živly včetně větru jako symbolu neklidu, proměny i destrukce. Inspirací se staly materiály jako igelity evokující déšť, zateplovací hmoty, větrníky či stylizované houpačky znázorňující dětství a vykořenění. „Postavy jsou extrémně propojené s krajinou, ve které žijí. Prostor je syrový, dominantním motivem je okno se závěsem, v němž se zjevuje Kateřina – připomínka lásky, která nikdy neskončila,“ popsal výtvarník.

Osudy hrdinů dramatizace jednoho z nejvýznamnějších děl anglické literatury můžete poprvé sledovat při premiéře v sobotu 14. června od 19:00 ve Velkém divadle. Lektorský úvod začne ve Foyer Vendelína Budila půl hodiny před představením. První reprízu představení můžete vidět 19. června ve stejnou dobu, další představení pak až po letních prázdninách.

Sdílet:

Více od Peggy Kýrová